Kommunikation og samtale med mennesker, der har fået en livstruende sygdom, er en væsentlig del af den palliative behandling på linje med symptombehandling 27.
God kommunikation med patient og pårørende er en forudsætning for et godt tillidsfuldt forhold mellem patient og læge 28. God kommunikation er specielt vigtig i forbindelse med palliation, hvor læge og patient befinder sig i et krydsfelt mellem fysiske, psykiske, sociale og eksistentielle problemer 28.
Der er vigtigt at være opmærksom på, at man altid kommunikerer. At undgå samtale eller påtage sig et negativt kropssprog er også kommunikation og kan medføre, at patienten føler sig svigtet.
Det er ligeledes vigtigt at være lydhør overfor patientens ønsker om information. Patienten har ret til at få information om sin helbredstilstand og om behandlingsmuligheder, men ifølge sundhedsloven har patenten også ret til at frabede sig denne information 29.
Det er lægens opgave at informere ærligt og fyldestgørende om det, patienten ønsker at få information om.