Lægevagten yder lægehjælp ved pludseligt opstået fysisk eller psykisk sygdom, forværring af eksisterende sygdom, ulykkestilfælde eller andet, der nødvendiggør behandling i vagttiden. Lægevagten har ikke til opgave at håndtere forudsigelige helbredsproblemer, der kan søges løst hos patientens egen læge.
Lægevagten i Danmark har en telefonvisiteret indgang til lægehjælp i vagttiden. Telefonvisitationen skal sikre, at patienten hurtigst muligt modtager det rette tilbud.
Det kan være:
- At give lægelige råd og vejledning
- At udskrive recept på akut og livsvigtig medicin
- At anbefale kontakt til almen praksis næste dag
- At anvise ambulant fremmøde i lægevagt eller akutklinik
- At anvise sygebesøg i hjemmet
- At henvise til kommunal sygepleje
- At anvise indlæggelse eller vurdering på sygehus.
Det er muligt at benytte for-visiteret videokonsultation i lægevagten som ved en fysisk konsultation. Vagtlægen kan også under en telefonkonsultation foreslå en videoløsning, hvis vagtlægen vurderer, at der er faglig indikation herfor.