DSAM’s akuthåndbog specificerer, hvordan patienter telefonvisiteres på basis af symptomer.
Hvis vagtlægen vurderer, at der er behov for ambulance, skal vagtlægen ringe til Akut Medicinsk Koordinering (AMK) eller selv bestille ambulancen (afhængig af det regionale system). Lægevagten bør ikke afslutte telefonvisitationen og bede patienten eller en pårørende om selv at ringe til 112.
Der er dog nogle få undtagelser, hvor 112 teknisk kan have behov for selv at være i telefonisk kontakt med patient/pårørende, hvis den tilskadekomne befinder sig på en ukendt adresse eller f.eks. i en skov, hvor ambulance kan have behov for GPS-koordination. Dette bør afklares med AMK.
Vagtlægen vurderer i henhold til regional vagtinstruks, om der skal sendes:
- Ambulance med udrykning (evt. suppleret med akutlægebil med udrykning eller akutlægehelikopter)
- Første ledige ambulance uden udrykning
- Ambulance/sygetransport med specifik tidsfaktor eller
- Ambulance/sygetransport uden tidsfaktor.
Læs Sundhedsstyrelsens Anbefalinger for organiseringen af den akutte sundhedsindsats.
I særlige tilfælde kan det være nødvendigt at sende en ambulance (med eller uden udrykning), hvis besøgslæge, politi eller hjemmepleje ikke kan forlade en patient, eller hvis der er risiko for, at en alvorligt syg patient forlader stedet eller ombestemmer sig med hensyn til at samarbejde om indlæggelse (primært geriatriske og psykiatriske patienter).